De Commissie heeft vandaag haar dronestrategie 2.0 aangenomen, met een visie op de verdere ontwikkeling van de Europese dronemarkt. De strategie is gebaseerd op het EU-veiligheidskader voor de exploitatie van drones. Dat kader bevat de meest geavanceerde technische voorschriften ter wereld. In de strategie wordt de weg geschetst naar grootschalige commerciële dronevluchten in Europa, met nieuwe kansen voor de sector.
Van werkgelegenheid naar nieuwe mobiliteitsoplossingen
Dankzij het uitgebreide regelgevingskader van de EU vliegen drones al honderdduizenden uren veilig door het Europese luchtruim, bijvoorbeeld om infrastructuur in kaart te brengen, olielekkages te controleren of bodemmonsters te nemen. Ook projecten voor medische luchtleveringen en het vervoer van medische monsters tussen gezondheidsdiensten boeken flink vooruitgang. In januari 2023 wordt de “U-space” ingevoerd, een uniek Europees systeem voor veilig verkeersbeheer dat de basis zal vormen voor nog meer dronevluchten.
Voor ze verder gaat met de invoering van innovatieve technologie, wil de Commissie een maatschappelijk draagvlak voor drones garanderen. Burgers maken zich zorgen over lawaai, veiligheid en privacy. Daarom wordt in de strategie aan nationale, regionale en lokale besturen gevraagd om dronediensten af te stemmen op de behoeften van burgers.
Tegen 2030 zouden de volgende diensten deel gaan uitmaken van het dagelijks leven in Europa:
-
-Noodhulpdiensten, kartering, beeldvorming, inspectie en bewaking binnen de toepasselijke rechtskaders door civiele drones, alsook de dringende levering van kleine zendingen zoals biologische monsters of geneesmiddelen.
-
-Innovatieve luchtmobiliteitsdiensten, zoals luchttaxi's, die geregeld passagiersvervoer aanbieden, eerst nog met een piloot aan boord maar uiteindelijk volledig geautomatiseerd.
Om het potentieel van de EU-markt en van dronediensten te ontsluiten, moeten kritieke technologische bouwstenen worden gebruikt zoals artificiële intelligentie, robotica, halfgeleiders, ruimtevaartdiensten en mobiele telecommunicatie. Daardoor kan een innovatieve en concurrerende dronesector worden opgebouwd en wordt de EU strategisch minder afhankelijk.
De strategie stelt ook mogelijke synergieën tussen civiele en militaire drones vast voor een grotere veerkracht van het systeem en een betere afweer tegen vijandelijke drones.
19 acties voor de dronemarkt van morgen
De Commissie zal nu werk maken van 19 operationele, technische en financiële vlaggenschipacties om een goed regelgevings- en handelsklimaat voor het luchtruim en de markt voor drones tot stand te brengen:
-
-Vaststelling van gemeenschappelijke luchtwaardigheidsregels en nieuwe opleidingseisen voor piloten op afstand en piloten van bemande elektrische luchtvaartuigen met verticale start en landing.
-
-Financiering voor de oprichting van een onlineplatform dat lokale belanghebbenden en het bedrijfsleven ondersteunt bij de invoering van duurzame innovatieve luchtmobiliteit.
-
-Ontwikkeling van een strategisch stappenplan voor dronetechnologie met prioritaire onderzoeks- en innovatiegebieden om de strategische afhankelijkheid te verminderen.
-
-Vaststelling van criteria voor een vrijwillig keurmerk voor cyberveilige drones.
De acties zullen het pad effenen voor grootschalige commerciële vluchten en garanderen dat Europa profiteert van de synergie tussen civiel, militair en beveiligingsgebruik van drones en de bijbehorende technologie, waaronder afweer tegen vijandelijke drones.
Achtergrond
In haar strategie voor duurzame en slimme mobiliteit kondigde de Commissie de opstelling van een geactualiseerde Europese strategie voor drones aan tegen eind 2022. Bij deze mededeling hoort een werkdocument van de diensten van de Commissie waarin de uitdagingen voor de dronesector worden beoordeeld. Het bevat ook een analyse en gegevens die de dronestrategie 2.0 onderbouwen.
De Commissie werkt sinds 2014 aan een alomvattend EU-beleid voor drones. Uitvoeringsverordening 2019/947 van de Commissie en Gedelegeerde Verordening (EU) 2019/945 van de Commissie bevatten gedetailleerde regels en procedures voor vluchten met onbemande luchtvaartuigen en voorschriften voor het ontwerp en de fabricage van onbemande luchtvaartuigsystemen. Sinds 2003 heeft de EU bijna 980 miljoen euro geïnvesteerd in de ontwikkeling of het gebruik van drones voor innovatieve toepassingen. Zij heeft in het kader van haar onderzoeks- en innovatieprogramma's 320 projecten gefinancierd die verband houden met drones.
Meer informatie