r google-plus facebook twitter linkedin2 nujij M Monitor Nieuwsbrief pdclogo man met tas twitter boek

'Vissers willen goede saneringsregeling bij harde brexit'

maandag 26 oktober 2020, 17:47

WAGENINGEN (ANP) - Veel vissers vinden dat er een goede saneringsregeling moet komen bij een harde brexit. Dat zegt Arie Mol, econoom en visserijdeskundige van de Wageningse universiteit. De vissers zien graag een fatsoenlijk bedrag tegemoet als zij stoppen met vissen, zeker nu de kans op een harde brexit het vooruitzicht in de Nederlandse visserij nog onzekerder maakt.

Een groot deel van de Nederlandse opbrengsten komen uit Britse wateren: ongeveer 30 procent van de inkomsten van de Nederlandse kottervloot en 60 procent van de inkomsten van de Nederlandse trawlervloot is afkomstig uit Britse wateren. Bij een harde brexit hebben de Britten opnieuw volledige zelfcontrole over hun grenzen en kunnen de Britse wateren gesloten blijven voor Europese vissers. "Als alle vissers aan onze kant van de grens gaan vissen, krijg je veel vissers op een kleine postzegel", aldus Mol. "Tegelijkertijd verliezen vissers grond aan de komst van enorme windparken, waardoor er voor de vloot relatief weinig over blijft."

Ook Pim Visser, directeur van visserijorganisatie VisNed, stelt dat een onfortuinlijk brexit-resultaat grote consequenties heeft voor de Nederlandse visserij. "Er moet een deal komen die recht doet aan de visserij, de quotumverdeling en de markttoegang", zegt Visser. "Er is nu al veel discussie in de sector, omdat vissers vinden dat er te weinig plek overblijft om hun werk te kunnen doen, en dat er onvoldoende rekening wordt gehouden met het ruimtegebrek in de Noordzee."

De visserij kampt met meer problemen. Zo maken de komst van windmolenparken, het verbod op pulsvisserij, een teruglopende vangst en een dalende visprijs het werk van vissers steeds moeilijker. Daarom denkt Mol dat dat naast sanering, ook innovatie van het grootste belang is om de Nederlandse vissersvloot toekomstbestendig te maken.

Het is volgens de deskundige nu al zoeken naar een rendabele visserij. "De visvangst loopt terug, en vanwege het verbod op pulsvisserij grijpen veel vissers terug op het boomkortuig". Die traditionele boomkorvisserij met wekkerkettingen vergt relatief veel brandstof, en daarmee is de gasolieprijs van grote invloed op de winstgevendheid. Wanneer de nu lage gasolieprijs stijgt, zullen veel bedrijven snel in de gevarenzone komen, net als vóór de komst van de puls.

Door al deze ontwikkelingen ontstaat er nog een probleem in de visserij: de sector is minder interessant om in te werken. Bedrijven kampen met personeelstekort en veel familiebedrijven kunnen geen opvolgers meer vinden. "Logisch, want je moet grote investeringen doen en tegelijkertijd weet je niet eens of je er een goede boterham mee zult verdienen", zegt Mol. Volgens Visser neemt de interesse in het beroep al jaren af, en neemt de behoefte om de vloot kleiner te krijgen alleen maar toe.

Terug naar boven