r google-plus facebook twitter linkedin2 nujij P P M G W Monitor Nieuwsbrief pdclogo man met tas twitter boek

Veiligere auto's in de EU

Met dank overgenomen van Raad van de Europese Unie (Raad), gepubliceerd op vrijdag 8 november 2019.

Vanaf halverwege 2022 moeten alle nieuwe op de EU-markt gebrachte auto's uitgerust zijn met geavanceerde veiligheidssystemen. Nadat in maart een akkoord was bereikt met het EP, heeft de Raad vandaag een verordening aangenomen inzake de algemene veiligheid van motorvoertuigen en de bescherming van inzittenden en kwetsbare weggebruikers. Doel is het aantal verkeersslachtoffers aanzienlijk terug te dringen.

Deze nieuwe regels zullen het aantal dodelijke en zwaargewonde slachtoffers op de EU-wegen sterk helpen verminderen. Ze versterken ook het wereldwijde concurrentievermogen van Europese autofabrikanten.

Timo Harakka, Fins minister van Arbeid

10 jaar na de aanneming van de vorige verordening geeft de nieuwe algemene veiligheidsverordening een nieuw elan aan de EU-inspanningen om het verkeer veiliger te maken. Voor het eerst wordt er aandacht besteed aan de specifieke behoeften van kwetsbare weggebruikers zoals voetgangers en fietsers.

Volgens de nieuwe regels moeten alle motorvoertuigen (dus ook vrachtwagens, bussen, bestelwagens en SUV's) over de volgende veiligheidsvoorzieningen beschikken:

  • intelligente snelheidsondersteuning
  • ondersteuning van de installatie van een alcoholslot
  • vermoeidheids- en aandachtswaarschuwing
  • geavanceerde afleidingswaarschuwing
  • noodstopsignaal
  • achteruitrijdetectie
  • gegevensrecorder voor incidenten
  • nauwkeurige bandenspanningscontrole

Voor auto's en bestelwagens worden bepaalde aanvullende geavanceerde veiligheidsmaatregelen van kracht. Het gaat onder meer om:

  • geavanceerd noodremsystemen
  • systemen voor rijstrookassistentie in noodsituaties
  • grotere botsbeschermingszones voor het hoofd die ervoor zorgen dat kwetsbare weggebruikers, zoals voetgangers en fietsers, bij botsingen minder ernstige letsels oplopen.

Vrachtwagens en bussen moeten niet alleen aan de algemene voorschriften voldoen en over de bestaande systemen beschikken (zoals een waarschuwingssysteem voor het onbedoeld verlaten van de rijstrook en een geavanceerd noodremsysteem), ze moeten ook zodanig ontworpen en gebouwd zijn dat de dode hoeken rondom het voertuig aanzienlijk kleiner zijn. Ze moeten ook uitgerust zijn met geavanceerde systemen die voetgangers en fietsers in de nabijheid van het voertuig kunnen detecteren.

Voorts mag de Commissie op grond van de verordening specifieke regels aannemen voor de veiligheid van geautomatiseerde en waterstofvoertuigen. Meer in het algemeen biedt de verordening de Commissie de mogelijkheid om de nieuwe voorschriften aan te passen aan toekomstige technische ontwikkelingen.

De verordening actualiseert de bestaande veiligheidsvoorschriften voor voertuigen van de algemene veiligheidsverordening (EG) nr. 661/2009 en van de verordening bescherming van voetgangers (EG) nr. 78/2009.

Volgende stappen

De verordening wordt van toepassing 30 maanden na de datum van haar inwerkingtreding. Voor een paar onderdelen is een latere toepassingsdatum afgesproken, om de fabrikanten de tijd te geven om hun productie aan te passen aan de nieuwe voorschriften.

Achtergrond

De verordening is onderdeel van het 3e pakket "Europa in beweging", dat in mei 2018 door de Commissie werd gepresenteerd. Met het pakket wordt een soepele overgang naar een veilig, schoon en geautomatiseerd mobiliteitssysteem beoogd.

Zie voor informatie over andere wetsvoorstellen uit het pakket:

Naar de bladzijde "Vergaderingen"


1.

Relevante EU dossiers

Terug naar boven