r google-plus facebook twitter linkedin2 nujij P P M G W Monitor Nieuwsbrief pdclogo man met tas twitter boek

GroenLinks wil noodwet stikstof

Met dank overgenomen van GroenLinks (GL), gepubliceerd op maandag 9 september 2019.
Logo GroenLinks

GroenLinks-leider Jesse Klaver stelt het kabinet een deadline en wil dat er nog voor het eind van deze maand een noodwet ligt om de problemen rond de stikstofuitstoot aan te pakken.

Daarnaast vraagt hij het kabinet met Prinsjesdag extra geld uit te trekken voor het uitkopen van boeren zodat in maximaal vijftien jaar tijd de bio-industrie kan worden gehalveerd.

“Voor eind van de maand duidelijkheid over terugdringen veestapel en hervatten woningbouw”

Jesse Klaver: “Jarenlang heeft het kabinet gedaan alsof we niet hoeven te kiezen, alsof we de economie boven onze natuur en gezondheid kunnen plaatsen. Het resultaat: Nederland zit op slot. Om te zorgen dat noodzakelijke projecten, zoals de bouw van woningen, niet stil komen te liggen moet de politiek in een noodwet prioriteiten stellen. Door de veestapel te halveren en de maximumsnelheid te verlagen komen andere noodzakelijke projecten niet in het gedrang en beschermen we de Nederlandse natuur.”

Nederland is in 100 jaar tijd 80% van de planten en dieren verloren. Dat is de afgelopen jaren onverminderd voortgegaan. Ook al moest de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS) dat voorkomen. Maar de Raad van State concludeerde dit voorjaar dat die aanpak niet werkt. Als gevolg van die uitspraak dreigt de aanleg van naar schatting 18.000 projecten stil te komen liggen.

Wat GroenLinks betreft wordt in de noodwet vastgelegd dat in vijftien jaar de veestapel halveert. Om dat te bereiken moet volgens GroenLinks vijftien jaar lang 500 miljoen euro worden uitgetrokken om veehouders uit te kopen.

Daarnaast wil GroenLinks in de noodwet ook vastleggen dat er een verbod komt op de groei van het vliegverkeer en dat de maximumsnelheid op snelwegen terug naar 120 km/h gaat en op snelwegen die door natuurgebieden of langs steden lopen terug naar 100 km/h. Op die manier regelt de wet dat de Nederlandse natuur beschermd blijft, terwijl projecten met een grote maatschappelijke prioriteit, zoals woningbouw, dijkverzwaring en verduurzaming van de energievoorzieningen, gewoon kunnen worden doorgezet.

Klaver: “Iedere dag dat de woningbouw en de aanpak van klimaatverandering vertraging oploopt, is de verantwoordelijkheid van dit kabinet. Wat mij betreft moeten we dit problemen binnen een maand opgelost hebben. Nederland heeft snel concrete actie en scherpe politieke keuzes nodig. Dit is geen technische, juridische kwestie. Dit gaat over de toekomst van Nederland. Wat mij betreft speelt dit onderwerp een hoofdrol bij de aankomende algemene politieke beschouwingen.”


Terug naar boven