r google-plus facebook twitter linkedin2 nujij P P M G W Monitor Nieuwsbrief pdclogo man met tas twitter boek

EU stimuleert schone voertuigen met bindende aanbestedingsdoelstellingen

Met dank overgenomen van Raad van de Europese Unie (Raad), gepubliceerd op donderdag 13 juni 2019.

De Raad heeft vandaag bindende streefcijfers goedgekeurd ter bevordering van het gebruik van emissiearme en emissievrije voertuigen bij overheidsopdrachten in elke lidstaat. De nieuwe regels zullen de marktzekerheid vergroten, innovatie stimuleren en het mondiale concurrentie­vermogen van de Europese industrie bevorderen. Schone voertuigen zullen een belangrijke rol spelen bij het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen en luchtverontreinigende stoffen, en zullen de EU helpen bij het nakomen van haar verbintenissen in het kader van de Overeenkomst van Parijs.

De inzet is hoog: de lucht die we inademen, klimaatverandering en het concurrentievermogen van onze industrie. Het bevorderen van schone voertuigen bij overheidsopdrachten is een van de vele beleidsinitiatieven die van ons een wereldleider op het gebied van decarbonisatie - koolstofvrij maken - moeten maken.

Răzvan Cuc, Minister van Vervoer van Roemenië, voorzitter van de Raad

Met de hervorming worden nationale minimumstreefcijfers geïntroduceerd voor aanbestedingen voor schone lichte bedrijfsvoertuigen (auto's en bestelwagens) en zware bedrijfsvoertuigen (vrachtwagens en bussen), en een eenvoudige methode voor de berekening daarvan. Er komen 2 aparte referentieperioden: de eerste tot en met 2025, de tweede tot en met 2030.

De tekst bevat een nieuwe definitie van "schoon voertuig". De definitie van een "schoon licht bedrijfsvoertuig" is gebaseerd op CO2-emissienormen; vanaf 2026 mag dit type voertuig geen CO2 meer uitstoten. De definitie van een schoon zwaar bedrijfsvoertuig is gebaseerd op het gebruik van alternatieve brandstoffen. De richtlijn bevat ook substreefcijfers voor emissievrije bussen.

De regels zijn verruimd wat betreft de aanbestedingspraktijken die eronder vallen. De nieuwe regels zullen ook van toepassing zijn op een bredere waaier van diensten, waaronder openbare vervoersdiensten over de weg, passagiersvervoer over de weg voor speciale doeleinden, vuilnisophaal­diensten en post- en pakketbezorgdiensten.

De vroegere EU-regels inzake de bevordering van schone voertuigen bij overheidsopdrachten dateren van 2009.

Procedure en volgende stappen

Op 11 februari 2019 werd een voorlopig akkoord bereikt tussen het Roemeense voorzitterschap en het Europees Parlement. Het Europees Parlement stemde op 18 april 2019.

De richtlijn wordt nu in het Publicatieblad van de EU bekendgemaakt. Zij treedt 20 dagen na de bekendmaking in werking. De lidstaten krijgen dan 2 jaar om nationale bepalingen in te voeren. Zij moeten elke 3 jaar verslag uitbrengen aan de Commissie over de toepassing van de regels. Het eerste verslag wordt verwacht op 18 april 2026.

Naar de bladzijde "Vergaderingen"


1.

Relevante EU dossiers

Terug naar boven