r google-plus facebook twitter linkedin2 nujij P P M G W Monitor Nieuwsbrief pdclogo man met tas twitter boek

Halte Amsterdam

datum 21 mei 2019 20:00
plaats Amsterdam
locatie Pakhuis De Zwijger Toon locatie
organisatie Pakhuis De Zwijger

Is het niet tijd voor meer snelle treinen naar Europa, en wat kunnen Europarlementariërs hierin betekenen? Hoe bouwen we samen met de stad de best mogelijke fietsinfrastructuur voor Amsterdam? En wat zijn de kansen voor een luchthaven in zee? Deze vragen staan centraal in de tweede editie van onze nieuwe spraakmakende talkshow 'Halte Amsterdam'. Met de hoofdrolspelers in de Nederlandse mobiliteitssector bespreken we de laatste ontwikkelingen, de spannendste proefballonnen en de belangrijkste trends in de dynamische wereld van verkeer en vervoer.

Met in dit programma:

Tafelgast: Haarlems wethouder Robbert Berkhout

Voor elke editie van 'Halte Amsterdam' nodigen wij een tafelgast uit, hij zal het grootste deel van de avond meepraten over de grote onderwerpen van de avond. In de tweede editie van 'Halte Amsterdam' is Haarlems wethouder Robbert Berkhout (Duurzaamheid, Economie en Mobiliteit) onze tafelgast. Hij zal spreken over de bereikbaarheid van de Haarlemse binnenstad en het openbaar vervoer in de Metropoolregio Amsterdam.

Met verder onder meer:

Koen van ’t Hof

Manager gedrag & innovatie bij Programma Fiets, gemeente Amsterdam

Reinout Wissenburg

Manager Strategic Sustainability ProRail

Eline van Nistelrooij

Kandidaat Europees parlement, n3 voor GroenLinks

Thijs Reuten

Kandidaat Europees Parlement PvdA

Froukje van de Klundert

Stedenbouwkundig ontwerper en architect PosadMaxwan

Chris Engelsman

Mede-initiatiefnemer Jazz Night Express

Rocco Piers

Stadsdeelbestuurder Amsterdam Zuid

Peter Ulle

Ontwerper openbare ruimte gemeente Amsterdam

Onderwerpen:

Fietsen - Ping if you Care

Dit voorjaar liep een onderzoek onder Amsterdamse fietsers over hun ervaringen met het stedelijke fietsnetwerk. Projectleider Koen van ’t Hof van de gemeente Amsterdam zal deze avond de eerste resultaten van het onderzoek met ons delen.

Luchthaven in zee

Onlangs verscheen een onderzoek naar de haalbaarheid van een nieuwe luchthaven in zee ter vervanging van Schiphol, hiermee zou veel ruimte voor woningbouw vlak onder Amsterdam vrijkomen. Maar hoe ziet zo’n luchthaven op een kunstmatig eiland in zee eruit? Hoe kom je daar en hoe wenselijk is dit? Samen Froukje van de Klundert van PosadMaxwan bespreken we de kansen van dit plan.

Europees Spoor

Kan de trein in Europa ooit een echt alternatief zijn voor het vliegtuig? Is met de trein naar Kopenhagen, Warschou of Barcelona een optie? En wat kunnen wij doen om een pan-Europees netwerk van snelle treinen te realiseren? Twee dagen na deze avond kunnen we stemmen voor het Europees Parlement, wat vinden de kandidaat Europarlementariers? Samen met Reinout Wissenburg van ProRail gaan wij in gesprek met deze kandidaten.

Verder spreekt Chris Engelsman over zijn initiatief Jazz Night Express, een nachttrein van Rotterdam en Amsterdam naar Berlijn. En spreken stadsdeelbestuurder Rocco Piers en ontwerper Peter Ulle over de parkeervrije en autoluwe Frans Halsbuurt en de herinrichting van de buurt door de buurt.

© Servaz van Berkum

© Gemeente Amsterdam, Peter Ulle

© Servaz van Berkum

Lees meer

Gat in de weg? Even 'pingen' naar de gemeente

Een gat in de weg, een te druk fietspad, te lang wachten voor het verkeerslicht: je kunt het de gemeente nu laten weten via een speciale knop, die wordt gemonteerd op je fiets.

Friesenbrücke laat 2 treinen per uur toe

De in 2015 verwoestte Friesenbrücke wordt in 2022 herbouwd tot draaibrug van circa 130 meter, met een doorvaarbreedte van ongeveer 58 meter. Daardoor zijn twee treinen per uur mogelijk. Dat vertelt Tjeerd Postma, projectleider Wunderline van de provincie Groningen.

Directe HSL Londen-Bordeaux per 2022

Mogelijk komt er een directe HSL-verbinding Bordeaux-Londen, zonder paspoortcontrole in Parijs. Daarmee zou de reistijd in 2022 vijf uur worden, een half uur korter dan momenteel.


1.

Meer over...

Terug naar boven