r google-plus facebook twitter linkedin2 nujij M Monitor Nieuwsbrief pdclogo man met tas twitter boek

Statistieken van aantal verkeersdoden in de EU (infografiek)

Met dank overgenomen van Europees Parlement (EP), gepubliceerd op donderdag 13 augustus 2020.

De EU heeft een goede reputatie wat betreft verkeersveiligheid, maar welke landen zijn het veiligst? Ontdek de statistieken op basis van EU-land, type weg, geslacht, leeftijd en meer.

Jaarlijks verliezen duizenden mensen hun leven bij verkeersongevallen op EU-wegen en zijn er vele gevallen van ernstige verwonding. Tussen 2010 en 2019 is het aantal verkeersdoden in Europa inmiddels met 23% gedaald. Cijfers tonen ook aan dat terwijl acht landen in 2019 het laagste sterftecijfer ooit registreerden, de daling van het sterftecijfer vertraagt in de meeste lidstaten.

In 2019 hadden Zweden en Ierland de beste verkeersveiligheidsscores. Roemenië, Bulgarije en Polen waren bij de landen met de laagste verkeersveiligheid.

Het EU-gemiddelde van verkeersdoden ligt op 49 per miljoen inwoners. Nederland scoorde in 2017 een verkeersveiligheidsrecord van 31 dodelijke slachtoffers. In België lag het aantal verkeersdoden in 2017 op 54 per miljoen inwoners, een verbetering met 3% vergeleken met 2016.

Van het totale aantal dodelijke ongevallen in de EU is 46% autopassagiers. 54% zijn kwetsbare weggebruikers, die opgedeeld worden in 21% voetgangers, 14% motorrijders, 8% fietsers en 11% gebruikt andere vervoerswijzen.

Volgens de beschikbare cijfers vond slechts 8% van de verkeersdoden plaats op snelwegen, 55% op plattelandswegen en 37% in stedelijke gebieden.

In 2018 was bijna 12% van de verkeersdoden tussen 18 en 24 jaar oud - terwijl slechts 8% van de Europese bevolking in deze leeftijdsgroep valt. Dit betekent dat de kans groter is dat jongeren betrokken zijn in een dodelijk verkeersongeluk. De sterfgevallen in deze leeftijdscategorie is wel met 43% gedaald sinds 2010.

Het aantal ouderen (65 jaar en ouder) onder verkeersdoden is gestegen van 22% in 2010 naar 28% in 2018 als gevolg van demografische veranderingen. Het aantal kinderen onder de 15 jaar was 2%.

Daarnaast is drie vierde (76%) van de verkeersdoden in de EU mannelijk, een vrijwel onveranderd patroon sinds 2010 en vergelijkbaar in alle EU-landen.

Wat doet de EU om het aantal verkeersongevallen te verminderen?

Op 16 april 2019 stemde het Parlement in met nieuwe regels om 30 geavanceerde veiligheidsvoorzieningen te verplichten, zoals intelligente snelheidsassistentie (ISA), een waarschuwingssysteem bij onoplettendheid van de bestuurder en een noodremsysteem.

Verplichte veiligheidstechnologieën kunnen ervoor zorgen dat meer dan 25.000 levens gered worden en minstens 140.000 ernstige verwondingen worden voorkomen tegen 2038. Deze cijfers zijn gebaseerd op het feit dat ongeveer 95% van alle verkeersongevallen veroorzaakt wordt door menselijke fouten.

Om de wegen veiliger te maken, versterkte de EU ook de regels voor het veiligheidsbeheer van infrastructuur en wordt er gewerkt aan geharmoniseerde regels voor zelfrijdende voertuigen.

Meer informatie

Productinformatie

REF.: 20190410STO36615


Terug naar boven