r google-plus facebook twitter linkedin2 nujij P P M G W Monitor Nieuwsbrief pdclogo man met tas twitter boek

Statistieken van aantal verkeersdoden in de EU (infografiek)

Met dank overgenomen van Europees Parlement (EP), gepubliceerd op maandag 15 april 2019.

De EU heeft een goede reputatie wat betreft verkeersveiligheid, maar welke landen zijn het veiligst? Ontdek de statistieken op basis van EU-land, type weg, geslacht, leeftijd en meer.

Jaarlijks verliezen duizenden mensen hun leven bij verkeersongelukken op EU-wegen en zijn er vele gevallen van ernstige verwonding. Dankzij sociale en technologische ontwikkelingen tussen 2001 en 2017 is het aantal verkeersdoden in Europa inmiddels met 57,5% gedaald. Echter blijkt uit recente cijfers dat de daling van het sterftecijfer vertraagt.

Verkeersveiligheid

In 2017 waren de EU-landen met de beste verkeersveiligheidsscores Zweden, het Verenigd Koninkrijk en Nederland. Roemenië, Bulgarije en Kroatië behoorden tot de landen met de zwakste verkeersveiligheidsrapporten.

Het EU-gemiddelde van verkeersdoden ligt op 49 per miljoen inwoners. Nederland scoort daarmee in 2017 een verkeersveiligheidsrecord van 31 dodelijke slachtoffers per miljoen inwoners. In België ligt het aantal verkeersdoden op 54 per miljoen inwoners, een aantal dat van 2016 tot 2017 met 3% is verbeterd.

Het totale aantal dodelijke ongevallen in de EU bestaat voor 46% uit autopassagiers. Kwetsbare weggebruikers bestaan uit 46%, wat opgedeeld is in 21% voetgangers, 14% motorrijders, 8% fietsers en 11% uit andere vervoerswijzen.

Volgens de beschikbare cijfers vond slechts 8% van de verkeersdoden plaats op snelwegen, 55% op plattelandswegen en 37% in stedelijke gebieden.

Daarnaast is 76% van de verkeersdoden mannelijk, en 24% vrouwelijk. Bijna 14% van de verkeersdoden is tussen 18 en 24 jaar oud en 2% is onder de 15 jaar. Het aantal ouderen onder verkeersdoden is gestegen van 22% in 2010 naar 27% in 2017 als gevolg van demografische veranderingen.

Wat doet de EU om het aantal verkeersongevallen te verminderen?

Op 16 april stemde het Parlement in met nieuwe regels om 30 geavanceerde veiligheidsvoorzieningen te verplichten, zoals intelligente snelheidsassistentie, een waarschuwingssysteem bij onoplettendheid van de bestuurder en een noodremsysteem.

Verplichte veiligheidstechnologieën kunnen ervoor zorgen dat meer dan 25.000 levens gered worden en minstens 140.000 ernstige verwondingen worden voorkomen tegen 2038. Deze cijfers zijn gebaseerd op het feit dat ongeveer 95% van alle verkeersongevallen veroorzaakt wordt door menselijke fouten.

Om de wegen veiliger te maken, versterkt de EU ook de regels voor het veiligheidsbeheer van infrastructuur en wordt er gewerkt aan geharmoniseerde regels voor zelfrijdende voertuigen.

Cijfers

Productinformatie

REF.: 20190410STO36615

Gecreëerd: 15-04-2019 - 16:13

Bijgewerkt op: 16-04-2019 - 14:58


Terug naar boven