r google-plus facebook twitter linkedin2 nujij M Monitor Nieuwsbrief pdclogo man met tas twitter boek

Statistieken van aantal verkeersdoden in de EU (infografiek)

Met dank overgenomen van Europees Parlement (EP), gepubliceerd op woensdag 6 oktober 2021.

De EU heeft een goede reputatie wat betreft verkeersveiligheid, maar welke landen zijn het veiligst? Ontdek de statistieken op basis van EU-land, type weg, geslacht, leeftijd en meer.

Elk jaar verliezen duizenden mensen het leven of raken ernstig gewond bij ongevallen op Europese wegen. Tussen 2010 en 2020 is het aantal verkeersdoden in Europa met 36 procent gedaald. Vergeleken met 2019, toen er 22.800 dodelijke slachtoffers vielen, waren er in 2020 4.000 verkeersdoden minder.

Uit voorlopige cijfers blijkt dat 18 EU-landen het laagste aantal dodelijke slachtoffers ooit registreerden.

Zweden heeft nog steeds de veiligste wegen (18 doden per 1 miljoen inwoners), terwijl Roemenië in 2020 het hoogste percentage rapporteerde (85 doden per 1 miljoen inwoners). Het Europees gemiddelde was 42 doden per 1 miljoen inwoners, vergeleken met het wereldgemiddelde van meer dan 180.

De impact van minder verkeer als gevolg van de pandemie is duidelijk, hoewel moeilijk te meten.

Het EU-gemiddelde van verkeersdoden ligt op 49 per miljoen inwoners. Nederland scoorde in 2017 een verkeersveiligheidsrecord van 31 dodelijke slachtoffers. In België lag het aantal verkeersdoden in 2017 op 54 per miljoen inwoners, een verbetering met 3% vergeleken met 2016.

In 2018 was 12 procent van de doden op EU-wegen tussen 18 en 24 jaar, terwijl slechts 8 procent van de Europese bevolking binnen deze leeftijdsgroep valt. Dit betekent dat jongeren onevenredig meer kans hebben om betrokken te raken bij een dodelijk verkeersongeval. Het aantal dodelijke slachtoffers onder deze leeftijdsgroep is sinds 2010 echter met 43 procent gedaald.

Het aandeel oudere dodelijke slachtoffers (65 jaar en ouder) steeg van 22 procent in 2010 naar 28 procent in 2018. Kinderen onder de 15 jaar waren goed voor 2 procent

.

Driekwart (76 procent) van de verkeersdoden in de hele EU waren mannen, een patroon dat sinds 2010 relatief ongewijzigd is gebleven en in alle EU-landen vergelijkbaar is.

Wat doet de EU om het aantal verkeersongevallen te verminderen?

In juli 2021 keurden de Commissie voor consumentenbescherming de regels voor motorrijtuigenverzekeringen goed om slachtoffers van verkeersongevallen in de hele EU beter te beschermen. De nieuwe verordeningen moeten nog worden goedgekeurd in een plenaire stemming door het hele Parlement, waarna de EU-landen twee jaar de tijd hebben om ze uit te voeren.

Op 5 oktober keurden de leden van het Europees Parlement een resolutie goed over het EU-beleidskader voor verkeersveiligheid, waarin ze de belangrijkste stappen uiteenzetten die nodig zijn om het doel van nul doden op de Europese wegen in 2050 te bereiken. Deze omvatten veilige snelheidslimieten (30 km /u in woonwijken), nultolerantie voor rijden onder invloed en meer veiligheidsvoorzieningen in infrastructuur en voertuigen. Dit is een reactie op het EU-beleidskader voor verkeersveiligheid 2021-2030 - Volgende stappen richting ‘Vision Zero’ van de Europese Commissie.

Op 16 april 2019 stemde het Parlement in met nieuwe regels om 30 geavanceerde veiligheidsvoorzieningen te verplichten, zoals intelligente snelheidsassistentie (ISA), een waarschuwingssysteem bij onoplettendheid van de bestuurder en een noodremsysteem.

Verplichte veiligheidstechnologieën kunnen ervoor zorgen dat meer dan 25.000 levens gered worden en minstens 140.000 ernstige verwondingen worden voorkomen tegen 2038. Deze cijfers zijn gebaseerd op het feit dat ongeveer 95% van alle verkeersongevallen veroorzaakt wordt door menselijke fouten.

Om de wegen veiliger te maken, versterkte de EU ook de regels voor het veiligheidsbeheer van infrastructuur en wordt er gewerkt aan geharmoniseerde regels voor zelfrijdende voertuigen.

Meer informatie

Productinformatie

REF.: 20190410STO36615


Terug naar boven