r google-plus facebook twitter linkedin2 nujij P P M G W Monitor Nieuwsbrief pdclogo man met tas twitter boek

Laatste nieuws: 

EU-parlement: eerlijk loon voor truckers

donderdag 4 april 2019, 18:33
gewijzigd
Vrachtwagen tankt biogas
Bron: Europese Unie, 2014, foto: Jan-Joseph Stok

BRUSSEL (ANP) - Het Europees Parlement wil dat vrachtwagenchauffeurs eerlijker worden beloond en betere werkomstandigheden krijgen. Het parlement heeft daarover donderdag een hele reeks voorstellen goedgekeurd.

Truckers mogen de weekendrust van 45 uur of meer niet in de cabine doorbrengen. Dat moet thuis of in een door de werkgever betaald hotel. Is de rusttijd tussen de 21 en 45 uur dan kan dat ook op een beveiligde parkeerplaats met faciliteiten. Ze moeten minstens één keer per maand thuis zijn.

Om fraude met rij- en rusttijden te voorkomen kan door de invoering van een digitale tachograaf beter worden gehandhaafd. De voorstellen voorzien ook in het tegengaan van schimmige constructies waarmee chauffeurs via brievenbusfirma’s te werk worden gesteld.

CDA-Europarlementariër Wim van de Camp, die meeschreef aan de voorstellen, is opgelucht dat oneerlijke concurrentie nu kan worden tegengegaan. ,,Goed uitgeruste chauffeurs zijn in ieders belang. Het principe ‘gelijk werk, voor gelijk loon op dezelfde plek’ geldt nu ook in de transportsector. De tachograaf biedt Nederlandse controleurs de mogelijkheid om snel de chauffeurs eruit te pikken die een nomadenleven leiden op de snelweg.''

Zijn PvdA-collega Agnes Jongerius reageert tevreden: ,,Een chauffeur krijgt straks in de kern betaald volgens het loon in het land waar de lading gelost wordt, als die lonen hoger liggen dan thuis. Een Roemeense chauffeur die steevast in Nederland rijdt krijgt dan een Nederlands loon.

Arnout Hoekstra, SP-lijsttrekker voor de Europese verkiezingen, is ,,gematigd blij''. Volgens hem kunnen de nieuwe regels zorgen voor betere arbeidsvoorwaarden, maar is een gelijk speelveld nog niet bereikt.

Vakbond FNV is tevreden met de nieuwe regels, maar vindt het nu vooral zaak meer mensen in te zetten voor handhaving. Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) is minder enthousiast. De strengere regels voor weekendrust beperken de flexibiliteit, vinden de werkgevers.

Eerder waren voorstellen meerdere keren weggestemd, maar nu kunnen de onderhandelingen met de lidstaten over de wetgeving beginnen. Dat gebeurt vermoedelijk pas na de Europese verkiezingen van mei.

Terug naar boven