r google-plus facebook twitter linkedin2 nujij P P M G W Monitor Nieuwsbrief pdclogo Afstudeer hoed man met tas twitter

Consumentenkoepel wil misleidende info op voeding Europees aanpakken

donderdag 14 juni 2018, 11:36
gewijzigd
Visit by Phil Hogan, Member of the EC to Vietnam
Bron: European Commission

BRUSSEL (ANP) - Termen als ‘ambachtelijk’ zetten consumenten op het verkeerde been. Dat geldt ook voor plaatjes van fruit op producten waar bijna geen fruit in zit of de vermelding ‘volkoren’ op producten met nauwelijks vezels erin. De Europese consumentenkoepel BEUC wil daarom dat er Europese regels komen. De industrie geeft volgens die organisatie op verschillende producten informatie die veel verbloemt over de feitelijke kwaliteit of inhoud van de voeding of drank.

BEUC heeft onderzoek van consumentenorganisaties in tien EU-landen geanalyseerd en gebundeld. Daaruit blijkt dat fabrikanten nogal eens ,,de waarheid oprekken'' over hun producten. ,,Het is opvallend dat bijvoorbeeld een 'ananas- en kokosnootsapje' in werkelijkheid nog niet voor een derde uit dit fruit bestaat'', aldus BEUC-directeur Monique Goyens. Er wordt ook gretig gebruik gemaakt van concentraten, smaakmakers of puree in koekjes of yoghurt die volgens de verpakking boordevol gezond fruit zitten.

Om consumenten eerlijkere informatie te bieden, stelt BEUC voor dat het percentage fruit op het etiket wordt vermeld. Ook wil BEUC dat er minimumeisen voor de hoeveelheid volkorengranen komen om brood, koekjes of pasta een volkorenproduct te mogen noemen. De organisatie adviseert tevens om Europese definities op te stellen voor termen als ‘traditioneel’, ‘ambachtelijk’ en ‘natuurlijk’.

Volgens het Nederlands Bakkerij Centrum is er in Nederland al specifieke regelgeving voor volkorenbrood. ,,Brood mag alleen zo heten als het gemaakt is van de héle graankorrel’’, benadrukt een woordvoerder. ,,Daar wordt door de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) op toegezien dus de consument kan er op vertrouwen dat een volkorenbrood voor 100 procent volkoren is. Voor andere producten, zoals crackers of pasta, geldt deze regel in Nederland niet.’’

In 2013 voerde de Consumentenbond al eens in Nederland campagne tegen misleidende etiketten. Die leverde weinig gedragsverandering bij fabrikanten op. Uit enquêtes blijkt dat 85 procent van de Nederlandse en 84 procent van de Duitse consumenten informatie op voeding en drankjes niet vertrouwt. ,,Dit rapport bewijst dat ze daar goede redenen voor hebben’’, stelt BEUC.

Delen

Terug naar boven