r google-plus facebook twitter linkedin2 nujij P P M G W Monitor Nieuwsbrief pdclogo Afstudeer hoed man met tas twitter

Luchtverkeer binnen EU moet uitstoot verlagen

vrijdag 3 februari 2017, 16:27
gewijzigd

BRUSSEL (ANP) - De Europese Commissie gaat de CO2-uitstoot van vluchten tussen de lidstaten aan banden leggen. Het internationale vliegverkeer blijft daarentegen buiten schot.

Dat blijkt uit een voorstel vrijdag van EU-commissaris Miguel Arias Cañete (Klimaatactie) om het Europese emissiehandelssysteem (ETS) aan te passen. Sinds 2012 betalen luchtvaartmaatschappijen voor hun uitstoot bij intra-Europese vluchten zoals Amsterdam - Parijs, maar ze zijn niet verplicht hun uitstoot verder terug te dringen, zoals de industrie dat via het ETS moet.

Cañete stelt nu voor het vliegverkeer tussen de luchthavens in de Europese Economische Ruimte (EU plus Liechtenstein, Noorwegen en IJsland) voortaan eveneens onder het ETS te brengen.

Volgens EU-parlementariër Bas Eickhout (GroenLinks) is dat een ,,positieve stap". ,,Maar het is een gemiste kans dat de internationale luchtvaart gratis mag blijven vervuilen en er geen prikkel is om de uitstoot te verminderen."

Brussel wil dat via het ETS de uitstoot in de EU jaarlijks met 2,2 procent wordt gereduceerd. De lidstaten en het EU-parlement moeten daarmee nog instemmen. Eickhout vindt dat het parlement moet aandringen op een sterkere reductie.

De ETS-aanpassing volgt op internationale afspraken die in 2016 zijn gemaakt over een wereldwijd emissiehandelssysteem, CORSIA geheten. Maar dat begint pas in 2020, op vrijwillige basis. In 2027 wordt het stelsel pas wereldwijd verplicht. Commissaris Cañete: ,,Met dit voorstel zorgen wij ervoor dat de luchtvaart bijdraagt aan de Europese klimaatdoelstellingen."

Delen

Terug naar boven