RIJSWIJK (ANP) - Buitenlandse automobilisten zullen binnenkort tol moeten gaan betalen op Duitse wegen, niet alleen op de veel geprezen Autobahn maar op het gehele wegennet. Plannen daarvoor zijn maandag gepresenteerd. Nederland is teleurgesteld dat de Duitse regering op geen enkele manier rekening houdt met Nederlandse belangen. Ook in andere buurlanden en zelfs vanuit Duitse deelstaten klinkt kritiek. De ANWB noemt het tolheffingsplan onacceptabel en is op internet meteen een handtekeningenactie gestart.
De Duitse minister van Verkeer, Alexander Dobrindt, ontvouwde zijn plannen maandag. Jaarlijks maken buitenlanders volgens hem 170 miljoen ritten over Duitse wegen. Tot nu toe zonder daarvoor te hoeven betalen. Vakantiegangers betalen straks voor een vignet 10 euro voor 10 dagen of 20 euro voor 2 maanden.
In Zwitserland en Oostenrijk bijvoorbeeld is al langer een vignet nodig om te mogen rijden op de snelwegen, maar de Duitse minister wil tol vragen op het gehele wegennet en noemt de heffing ,,een kwestie van recht''. De gemiddelde prijs voor een jaarvignet wordt ongeveer 88 euro.
Nederland is ontstemd dat de Duitse regering haar plannen voor tolheffing doorzet. De heffing heeft volgens minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) bijzonder negatieve effecten voor Nederlandse automobilisten, met name in de grensregio. Schultz gaat Europees Commissaris Siim Kallas vragen om te kijken of de maatregel in strijd is met het Europees recht. Ook gaat ze de Duitse tolheffing met andere lidstaten bespreken.
Transport en Logistiek Nederland (TLN) vindt de tolheffing in Duitsland oneerlijk omdat Duitsers via hun belasting worden gecompenseerd voor de kosten van het vignet. De tolheffing is volgens de brancheorganisatie alleen bedoeld om de Duitse staatskas te spekken. TLN weet nog niet of de Nederlandse transportsector financiële schade zal leiden door de maatregel omdat de toltarieven nog niet bekend zijn. Het vrachtverkeer heeft nu ook al te maken met een kilometerheffing in Duitsland.
De ANWB vindt dat de invoering van tol haaks staat op het principe van het vrije verkeer van goederen en personen in de Europese Unie. De bond is maandag een onlinepetitie gestart. De reacties daarop wil de ANWB te zijner tijd aan leden van het Europees parlement overhandigen.
De deelstaten en gemeenten in Duitsland willen een deel van de opbrengst van de tolheffing die de regering in Berlijn wil doorvoeren, omdat zij verantwoordelijk zijn voor het onderhoud van de 'provinciale' wegen.
Verwant nieuws
Meer over ...