r google-plus facebook twitter linkedin2 nujij P P M G W Monitor Nieuwsbrief pdclogo Afstudeer hoed man met tas twitter

ChristenUnie Amsterdam wil referendum over koopzondag

Met dank overgenomen van ChristenUnie (CU), gepubliceerd op maandag 7 september 2009, 13:24.
Logo ChristenUnie

De ChristenUnie in Amsterdam zou willen weten wat de Amsterdammers zelf vinden van de hele discussie over koopzondag en ziet een referendum als optie. De fractie zelf is duidelijk wat betreft hun standpunt. Zij zien de zondag als een belangrijke rustdag en zien niets in de plannen van PvdA-wethouder Lodewijk Asscher om alle winkels in de stad zelf te laten bepalen of zij op zondag open willen zijn.

"Wij zien dat het goed is voor een stad als er een dag rust is. Het idee hebben we uit de bijbel maar dat maakt voor de argumentatie niet uit", aldus lijsttrekker Hugo Scherff.

"Is heel Amsterdam ineens toeristisch gebied geworden?" vroeg Tweede Kamerlid Cynthia Ortega-Martijn zich vorige week al af toen zij van de plannen van wethouder Asscher hoorde.

Haast

Volgens Ortega geeft het plan van Asscher wel aan dat het kabinet haast moet maken met de aanscherping van de Winkeltijdenwet. Zij vindt dat het Amsterdamse voornemen in strijd is met de kabinetsinsteek om oneigenlijk gebruik van de toerismebepaling in de Winkeltijdenwet tegen te gaan. Wat betreft Ortega moeten bijvoorbeeld ook de belangen van kleine ondernemers ,,zorgvuldiger dan nu in Amsterdam lijkt te gebeuren’’ worden bekeken.

Het ChristenUnie-Kamerlid heeft woensdag vragen gesteld over de koopzondagkwestie aan minister Maria van der Hoeven (Economische Zaken). Zij wil onder meer weten hoe de bewindsvrouw aankijkt tegen de koers van wethouder Asscher, aangezien de rechter eerder mog een streep haalde door het besluit om stadsdeel Amsterdam-Noord tot toeristisch gebied te verklaren.

Concurrentie

Ook vraagt ze zich af of de oneerlijke concurrentie tussen grote en kleine ondernemers niet toeneemt door de algehele zondagsopenstelling.

(AT5 / Algemeen Dagblad)


Delen

Terug naar boven