r google-plus facebook twitter linkedin2 nujij P P M G W Monitor Nieuwsbrief pdclogo man met tas twitter boek

Autorijden in Europa

In Duitsland geldt soms geen maximumsnelheid, in Ierland rijdt men links en in Cyprus mogen bestuurders een drankje extra drinken: ieder land in Europa houdt er zijn eigen verkeersregels op na. Wie van plan bent om met de auto naar een ander EU-land te reizen, kan zich het beste vooraf verdiepen in de buitenlandse verkeersregels en de rechten en plichten van reizigers.

1.

Minimum- en maximumleeftijd

Voor het besturen van een auto geldt in de meeste Europese landen een minimumleeftijd van 18 jaar. Voor het huren van een auto in het buitenland geldt soms een hogere minimumleeftijd. In de meeste gevallen ligt de leeftijdsgrens bij verhuurbedrijven tussen de 20 en 23 jaar. In enkele landen binnen Europa is er een maximumleeftijd vastgelegd voor bestuurders van een huurauto. Deze varieert van 65 tot 75 jaar.

2.

Papieren

Wie binnen Europa een auto gaat besturen, moet beschikken over een aantal papieren. Het belangrijkste document is het rijbewijs. Een geldig rijbewijs dat in één van de lidstaten van de Europese Unie is uitgegeven, geeft de bevoegdheid om binnen Europa een auto te besturen. In de meeste landen moet men naast een geldig rijbewijs ook in het bezit zijn van het kentekenbewijs van de auto.

Sinds 19 januari 2013 hebben alle nieuwe rijbewijzen die in de EU worden afgegeven de vorm van een plastic creditcard, met een Europees standaardformaat en betere beveiliging. De meer dan 100 verschillende papieren en plastic modellen die momenteel in de hele EU worden gebruikt, worden vervangen door het nieuwe Europese rijbewijs.

3.

Verzekering

Zolang men binnen Europa reist, moet de auto minimaal verzekerd zijn op het niveau van wettelijke aansprakelijkheid. Deze verzekering is eveneens geldig in de niet-EU-landen IJsland, Noorwegen en Zwitserland. Wie in het eigen land allrisk verzekerd is, kan het beste vooraf nagaan of de verzekering in deze omvang ook in andere EU-landen geldt.

Welke documenten zijn nodig om met de auto naar een ander land binnen Europa te reizen?

  • Groene kaart

    Dit internationaal erkende verzekeringsbewijs - ook wel internationale motorrijtuigverzekeringskaart genoemd - maakt het extra gemakkelijk om in het buitenland een schadeclaim in te dienen. Deze kaart is niet overal verplicht binnen Europa, maar het is aan te raden deze altijd mee te nemen. De groene kaart wordt verstrekt door de verzekeringsmaatschappij.

  • Verzekeringsbewijs

    Wie niet over een groene kaart beschikt moet binnen Europa het verzekeringsbewijs meenemen.

  • Europees aanrijdingsformulier

    Met dit standaarddocument kan een bestuurder bij een ongeval in een ander EU-land eenvoudig ter plaatse aangifte doen.

  • Eigenaarsverklaring

    Wie binnen Europa met andermans auto gaat reizen moet een ondertekende verklaring van de eigenaar bij zich hebben.

Dankzij de Europese regelgeving is voor slachtoffers van een verkeersongeval in het buitenland een snelle schadevergoeding mogelijk. Ook bij een ongeval in een land buiten de Europese Unie. Het bezit van een groene kaart is in dat geval overigens wel vereist.

4.

Verkeersregels en maximumsnelheden

Omdat binnen de Europese Unie de verkeersregels kunnen verschillen, is het belangrijk zich voorafgaand aan een autoreis naar of in een ander EU-land te verdiepen in de daar geldende verkeersregels.

Een aantal belangrijke aandachtspunten:

  • het dragen van een veiligheidsgordel is verplicht binnen de gehele Europese Unie;
  • het gebruiken van kinderzitjes is in de hele EU verplicht voor het vervoer van kinderen (personen onder de 18 jaar) kleiner dan 1,35 meter;
  • in Ierland, Cyprus, Malta en het Verenigd Koninkrijk wordt links gereden;
  • telefoneren met een telefoon in de hand is in de hele Europese Unie verboden. In een aantal EU-landen is hands free bellen wel toegestaan;
  • de maximaal toegestane hoeveelheid alcohol in het bloed tijdens het rijden is in de Europese Unie meestal 0,5 mg/ml (0,5 promille). Er zijn echter uitzonderingen, die variëren van 0 mg/ml (diverse Oost-Europese landen) tot 0,8 mg/ml;
  • de maximumsnelheden kunnen verschillen binnen de Europese Unie.

Via de onderstaande links zijn per land alle verkeersregels en maximumsnelheden te vinden, evenals voorwerpen die verplicht in de auto moeten worden meegenomen.

5.

Overtredingen

Voor overtredingen op verkeersregels die begaan zijn in een ander EU-land, worden burgers in de EU sinds november 2013 gewoon beboet. Sindsdien hebben lidstaten de verplichting om gegevens over burgers uit te wisselen op het moment dat zij een verkeersovertreding in een ander EU-land hebben begaan, zodat overtreders effectiever kunnen worden aangepakt.

6.

eCall

e-call: gebotste auto belt 112 en centrale stuurt ambulance

Om de Europese wegen nog veiliger te maken moet elke nieuwe auto in de EU sinds 31 maart 2018 van het systeem eCall zijn voorzien. Dit systeem is gebaseerd op een apparaatje dat bij auto's wordt ingebouwd en automatisch contact maakt met het Europees alarmnummer 112 zodra de auto bij een ongeluk betrokken raakt. Het apparaat geeft bij de alarmering direct alle gegevens van de auto door, waaronder de huidige locatie, zodat hulp zo snel en effectief mogelijk verleend kan worden.

Er ontstond bij enkele partijen weerstand tegen dit systeem door mogelijke schending van de privacy. Er is daarom expliciet vastgelegd dat er geen persoonlijke gegevens tussen eCall en derden mogen worden uitgewisseld. Daarnaast moet het systeem toegankelijk en gratis zijn voor alle gebruikers.

7.

Meer informatie

8.

Meer praktische informatie over Europa

Terug naar boven