Het vervoersbeleid van de Europese Unie heeft in hoofdlijnen het doel om transport schoner te maken, eerlijke concurrentie mogelijk te maken, de veiligheid te bevorderen en om drempels voor internationaal vervoer tussen en binnen lidstaten wegnemen. Onderdeel van de Green Dealis duurzamere mobiliteit. De spoorwegen zouden deze transitie moeten versnellen, aangezien zij de milieuvriendelijkste manier van transport zijn. Mede hierom heeft de Commissie-Von der Leyen het jaar 2021 uitgeroepen tot het Europese jaar van het spoor.
De vervoerssector draagt voor ongeveer 5 procent bij aan het Europese BNP EN 8.1% van de werkgelegenheid. De vraag naar vervoer neemt elk jaar met gemiddeld 2 à 3 procent toe. Een aanzienlijk deel van het vervoer vindt plaats tussen de EU-lidstaten over de landsgrenzen heen. Met de toename van de omvang van het vervoer is ook de Europese betrokkenheid gegroeid.
De EU geeft jaarlijks miljarden uit voor steun aan projecten op dit terrein, waarbij het sterk aansluit bij het Europees beleid over de interne markt. Verreweg het meeste geld gaat naar medefinanciering van grote infrastructurele projecten die erop gericht zijn de transportnetwerken in de EU-lidstaten beter op elkaar aan te laten sluiten. Daarnaast is er ook geld voor innovatie, zoals voor onderzoek naar schonere brandstoffen of naar de toepassing van ICT in de transportsector.
Delen
Inhoudsopgave van deze pagina:
- Akkoord van Schengen
-
Galileo
Galileo is een mondiaal, civiel satellietnavigatiesysteem dat momenteel wordt ontwikkeld door de Europese Ruimtevaartorganisatie ESA en de Europese Commissie. Dit project is het grootste Europese ruimtevaartproject ooit. Galileo is sinds december 2016 operationeel en is in principe voor iedereen gratis toegankelijk. Met dit civiele satellietnavigatiesysteem wil Europa onafhankelijk worden van het Amerikaanse GPS.
-
Trans-Europese netwerken (TEN)
Dit zijn netwerken op het gebied van infrastructuur, meer specifiek op vervoers-, telecommunicatie- en energiegebied. De EU geeft hiervoor subsidie vanuit het cohesiefonds. Het tot stand komen van de trans-Europese netwerken moet bijdragen aan een goede werking van de interne markt, en de economische en sociale samenhang versterken.
- Vervoer 2050
Oprichting agentschappen
Lees meer
Bron |
Taal |
Soort Informatie |
---|---|---|
Europese Unie |
NL |
Vervoersbeleid: portaal: spelers, regelgeving en introductie |
Bij de besluitvorming op dit beleidsterrein spelen de Europese Commissie, de Raad en het Europees Parlement een rol. De besluitvorming verloopt volgens de gewone wetgevingsprocedure.
Europees orgaan |
Verantwoordelijke |
---|---|
Europese Commissie |
|
Parlementaire Commissie EP |
|
Nederlands lid Commissie EP |
Lid/leden Plaatsvervanger(s) |
Raad van de Europese Unie |
|
Nederlandse afvaardiging Raad van de Europese Unie |
Cora van Nieuwenhuizen-Wijbenga (VVD), minister van Infrastructuur en Waterstaat |
Invloed nationale parlementen
Het Nederlandse parlement heeft ook een rol in de totstandkoming van Europees beleid. Dat kan formeel op twee manieren. Ten eerste controleren de Eerste en Tweede Kamer de minister of staatssecretaris die naar de Raad van de Europese Unie gaat, en kunnen zij de bewindspersoon een opdracht meegeven. Ten tweede kunnen nationale parlementen van de lidstaten binnen acht weken nadat de Europese Commissie een voorstel heeft bekendgemaakt laten weten dat de Europese Unie zich niet met het onderwerp zou moeten bezighouden.
Vanuit het Nederlandse parlement zijn bij dit beleidsterrein betrokken:
Nederlands orgaan |
Verantwoordelijke |
---|---|
Tweede Kamer |
Vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu (I&M) - Tweede Kamer |
Eerste Kamer |
Eerste Kamercommissie voor Infrastructuur, Milieu en Ruimtelijke Ordening (IMRO) |
Betrokken bij wetgeving en uitvoering
Nederlands orgaan |
Verantwoordelijke |
---|---|
Directoraat-Generaal |
|
Agentschap |
|
Agentschap |
|
Agentschap |
|
Agentschap |
Europese Unie
Algemeen overzicht EU
Factsheet Europees Parlement
- Gemeenschappelijk vervoersbeleid: algemeen
- Passagiersrechten
- Internationaal wegvervoer en cabotagevervoer
- Wegvervoer: harmonisatie van de wetgeving
- Wegvervoer: voorschriften inzake verkeer en veiligheid
- Spoorwegvervoer
- Luchtvervoer: marktregels
- Luchtvervoer: beveiliging van de burgerluchtvaart
- Luchtvervoer: gemeenschappelijk Europees luchtruim
- Vervoer over zee: strategische aanpak
- Vervoer over zee: verkeers- en veiligheidsvoorschriften
- Toerisme
- Trans-Europese netwerken
Wetgevingsoverzicht
Statistiek