r google-plus facebook twitter linkedin2 nujij M Monitor Nieuwsbrief pdclogo man met tas twitter boek

Commerciële luchtvaart Twente van de baan, omwonenden niet gerust

donderdag 12 juni 2014, 8:32
gewijzigd
TTE Council (Transport) - Signature of an agreement establishing the Executive board of rail freight corridors 1 (Rhine Alpine), 2 (North Sea - Mediterranean), 4 (Atlantic) and 8 (North Sea - Baltic-
Bron: The Council of the European Union

ENSCHEDE (ANP) - De mensen die rond vliegveld Twente wonen zijn nog niet helemaal gerust op de toekomst. Er komen geen commerciële vluchten van en naar de luchthaven bij Enschede, maar er is nog wel een kans dat er zakenvliegtuigen en sporttoestellen opstijgen en landen. De actiegroep VOLT Twente wil dat ook die opties van tafel gaan.

De gemeente Enschede en de provincie Overijssel maakten woensdag bekend dat ze niet verdergaan met het ontwikkelen van Luchthaven Twente tot een burgerluchthaven. Dat komt vooral door twijfels van de Europese Commissie (EC). Brussel vraagt zich af of eventuele staatssteun voor de luchthaven wel mag.Twente was een militaire luchthaven, die in 2007 sloot.

Enschede en Overijssel kijken nu naar vier andere scenario's. Een daarvan zijn de zakenvluchten en sportvliegtuigjes. Ook zouden er bedrijven kunnen komen, die de start- en landingsbaan gebruiken om hun producten te testen en die af en toe luchtvracht laten bezorgen. Bij de andere twee mogelijkheden houdt het op een vliegveld te zijn en komt er bijvoorbeeld duurzame landbouw.

VOLT is in elk geval ,,voorzichtig blij'' dat de commerciële vluchten er niet komen. Volgens voorzitter Nol Graas is er 4 jaar geleden beloofd dat er een alternatief plan zonder luchtvaart zou komen als een luchthaven niet haalbaar zou blijken. ,,Aan die belofte wil ik de politiek houden'', aldus Graas. Hij wil dat de 3 kilometer lange landingsbaan op het terrein verdwijnt. ,,Anders staat er toch elke 3 of 5 jaar weer iemand op met een plan voor een vluchthaven.''

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Luchtvaart) neemt kennis van het besluit van ADT, aldus haar woordvoerder. Mansveld steunde de plannen, mits die financieel deugdelijk waren en de Europese Commissie niet dwars zou liggen. Inhoudelijk wil zij niet ingaan op het besluit van de partijen in Twente.

Het kabinet moet binnenkort op voorstel van Mansveld ook een knoop doorhakken over de uitbreiding van een andere regionale luchthaven, die bij Lelystad. De luchthaven daar moet een 'overloop' gaan vormen voor Schiphol, maar dan moeten luchtvaartmaatschappijen wel bereid zijn over te stappen naar Lelystad Airport.

Het kabinetsbesluit over Lelystad valt binnenkort, mogelijk deze vrijdag al, maar in elk geval voor een debat met de Tweede Kamer eind juni.

Terug naar boven