r google-plus facebook twitter linkedin2 nujij M Monitor Nieuwsbrief pdclogo man met tas twitter boek

Liberalisering havens vrijwel zeker van de baan

dinsdag 17 januari 2006, 11:19

STRAATSBURG (ANP) - Vrijwel alle fracties in het Europees Parlement hebben zich dinsdagmorgen uiterst kritisch uitgesproken over een voorstel uit Brussel om het havenwerk te liberaliseren. Daarmee is het idee, waarover woensdag wordt gestemd, vrijwel zeker van de baan.

Vooral het feit dat de Europese Commissie het voorstel had ingediend kort nadat het parlement een vrijwel identiek idee had weggestemd, was veel parlementsleden tegen het zere been. ,,Een belediging voor het parlement'', volgens de Britse socialist Hughes. De Vlaamse christendemocrate Thyssen ,,had graag wat meer respect gekregen'' van de Commissie.

Meest omstreden aan het voorstel is de zogeheten zelfafhandeling. Daarbij kan de scheepsbemanning zelf laden en lossen, buiten de havenwerkers om. Dat zou niet alleen banen bedreigen, maar ook de veiligheid, betoogden veel Europarlementsleden.

Maar volgens CDA'ster Wortmann-Kool is de discussie in het parlement veel te emotioneel. ,,Er is een heel pakket wijzigingsvoorstellen waardoor de zelfafhandeling er al helemaal uit is, maar dat lijkt bij de meesten nog steeds niet te zijn doorgedrongen'', aldus de Europarlementariër. Ook zij zal overigens tegen stemmen omdat de wijzigingen het niet zullen halen.

'Overdreven'

Verantwoordelijk Eurocommissaris Barrot vindt de tegenstand ook overdreven. Hij wees erop dat het voorstel allerlei sociale waarborgen regelt voor het havenpersoneel. De wijzigingsvoorstellen van het parlement omarmde hij. Barrot wilde niet zeggen of hij het voorstel helemaal van tafel haalt als het parlement woensdag nee zegt. ,,Ik wacht met mijn conclusies tot de stemming. Ik zal alle noodzakelijke consequenties eruit trekken.''

Zelfs de liberalen hebben kritiek op de 'havenrichtlijn'. Hun kritiek is dat het voorstel niet ver genoeg gaat.

Zeehavens in Noord-Europa, waaronder die van Rotterdam, kennen al heel wat mogelijkheden tot concurrentie in de scheepafhandeling. Vooral in Zuid-Europa is de situatie echter star. De Europese Commissie wilde met het voorstel vooral die laatste groep havens openbreken.

Sommige parlementsleden uitten dinsdag kritiek op de uit de hand gelopen demonstratie van havenwerkers een dag eerder in Straatsburg. Daarbij vielen meerdere gewonden en werd het parlementsgebouw voor tonnen beschadigd.

Terug naar boven