r google-plus facebook twitter linkedin2 nujij Monitor Nieuwsbrief pdclogo Afstudeer hoed man met tas twitter

EU krijgt deels gelijk in zaak over steun VS aan Boeing

dinsdag 29 november 2016, 8:16
gewijzigd
Cecilia Malmström Photographer: Anatoliy Stepanov
Bron: © European Union, 2016

BRUSSEL/GENÈVE (ANP) - Een belastingregeling van de Amerikaanse overheid voor vliegtuigbouwer Boeing is in strijd met internationale handelsregels en komt neer op verboden staatssteun. Dat heeft de Wereldhandelsorganisatie maandag geoordeeld na een klacht van de Europese Unie.

De staat Washington gaf Boeing in 2013 belastingvoordelen tot 2040 voor de productie van het nieuwe toestel 777X. Omdat Amerikaanse bedrijven de voorkeur kregen bij het maken van de vleugels, is volgens de WTO sprake van discriminatie van buitenlandse fabrikanten.

EU-handelscommissaris Cecilia Malmström ziet de uitspraak over de omgerekend bijna 5,4 miljard euro aan illegale steun als een ,,belangrijke overwinning’’ voor de EU en haar vliegtuigindustrie. Zij zegt te verwachten dat de VS zich aan de concurrentieregels houden en de subsidies ,,zonder uitstel’’ intrekken.

Volgens Boeing is de genomen beslissing echter juist ,,een overwinning voor de Verenigde Staten, de staat Washington en voor Boeing''. De WTO verwierp maandag klachten van de EU over zes andere belastingmaatregelen. De juridisch adviseur van Boeing concludeert op basis van het oordeel van de WTO daarom dat het Amerikaanse concern ,,geen cent aan ontoelaatbare subsidies heeft ontvangen''. Daarmee zou het bedrijf zich onderscheiden van zijn grote Europese concurrent Airbus.

De EU en de VS bestoken elkaar sinds 2004 met aanklachten over vermeende staatssteun aan hun lucht- en ruimtevaartindustrie. De WTO tikte de EU in september op de vingers omdat het miljarden euro's aan subsidie niet terugvordert bij vliegtuigmaker Airbus. De VS overwegen in deze zaak sancties tegen de EU.

Airbus pleitte maandag naar aanleiding van de uitspraak voor een mondiaal akkoord over regels voor steun aan de sector. Dat moet volgens topman Tom Enders een einde maken aan de ,,belachelijke reeks conflicten'' en zou gunstig zijn voor de civiele luchtvaartindustrie aan beide kanten van de oceaan.

Delen

Terug naar boven